z

Fri fragt på ordrer over 600 kroner

z

SØG

    z

    / I MASKINRUMMET HOS STUDIO ABOUT- en adventskalender i 4 afsnit

    Vi er vant til at vise jer alle vores smukke farvede vaser, papirblomster, lysestager og olielys, men i dag er det tid til at give jer et kig ned i maskinrummet og et indblik i os, der står bag Studio About. I denne udgave af vores adventskalender vil vi fortælle om, hvordan og hvorfor Studio About blev til, og hvilke udfordringer en iværksætterdrøm kan medføre. 

    Et nyt år er lige begyndt, og vi befinder os på den anden side af jordkloden, nemlig Bali. Året er 2015 og vi (Mikkel og Soffy) har netop bestilt vores fælles CVR-nummer til designvirksomheden About Form and Function (tidligere navn).

    Mikkel Lang Mikkelsen er uddannet arkitekt og arbejdede på det tidspunkt som selvstændig. Og jeg (Soffy Dombernowsky) er uddannet klipper og fotograf fra Danmarks Radio. Vi havde længe haft lyst til at lave noget i fællesskab, et slags frirum, hvor vi kunne udvikle os fagligt og personligtsamtidig med at have det sjovt. Vi var sikre på, at vi med vores forskellige kompetencer kunne skabe noget sejt og forhåbentligt stort på sigt. Vi er begge ret handlekraftige, og hvis vi sætter os noget for, så kommer det også til at ske. Men hvad vores fælles projekt præcis skulle indeholde, ville vise sig at komme til udtryk på vores rejse rundt i Asien. 

    REJSEN

    Vores første stop var Nepal, hvor vi var på en længere vandretur i bjergkæden Annapurna. En fuldstændig fortryllende tur, hvor vi i dagevis vandrede i alle slags landskaber og mærkede livet helt ned i vores ømme storetæer - og ja det var livet før børn, pastasalat og puttetider. I byen Pokhara, hvor man starter sin trekking, var der kashmir overalt, og vi forelskede os i smukke tæpper og tørklæder. Efterfølgende blev vi lune på nogle notesbøger i Indien. Kontakterne til de forskellige virksomheder blev gemt og taskerne fyldt med samples, som vi mente resten af Danmarks befolkning også skulle have glæde af. Vi havde nu sporet os ind på, hvad dette fælles projekt skulle være. En designvirksomhed, hvor Mikkel skulle udvikle og tegne interiørobjekter, og jeg skulle markedsføre ved hjælp af mine evner med et kamera

    nepal_studioabout_rejse

    Vi har altid været enormt interesserede i design og især design, hvor der er nørdet med at skabe det mest enkle og æstetiske udtryk uden at gå på kompromis med funktion og kvalitet. Det skulle også afspejles i vores objekter, og intentionen var at imødekomme behovene i en kreativ og eksperimenterende moderne livsstil. Vores designs skulle være tilgængelige for alle, for dyrt design er ikke nødvendigvis lig med godt design. Et sidste vigtigt element var, at det nemt skulle kunne pakkes, sendes og benyttes, derfor gav det god mening at kreere interiørobjekter. 

    Udover tæpper, tørklæder og notesbøger havde Mikkel et skuffeprojekt - en serie af mundblæste, sfæriske glaskupler, der var blevet brugt til et lampeprojekt på sin uddannelse. Tegningerne blev tilpasset, og vi havde nu vores eget første design: Den hængende glasvase. 

    glas_vase_hænge_studio_about

    bobler_hænge_studioabout_vaser_glas

    TILBAGE I DK

    I Danmark fandt vi en producent, der blæste tekniske små glasdimser til et universitet. Det var en gammel ven, som kendte denne glaspuster, for der var ikke mange som blæste i den glastype som vi gerne ville benytte.  Det var vigtigt for Mikkel, at vaserne stod skarpt og minimalistisk, og derfor skulle glastypen være borresilikat. For med den glastype bliver udtrykket let og langt mere præcis end med traditionelt glas såsom hytteglas. 

    Mikkel afleverede tegninger, og han blæste os vores første nul-serie. Jeg husker stadig, da vi stod med vores første design i hånden. Det at have noget på en tegning, som var forvandlet til et fysisk produkt - det var en vild følelse.

    glaspusteri_vaser_studioabout 

    Emballage blev skaffet i Vestjylland, og i starten pakkede vi vores bobler i kolonihaven i vores nyindkøbte paprør, som vi havde bestilt alt for mange af. De kom på store paller til vores lejlighed, som vi så slæbte op på 5. sal. Vi havde købt et stempel, hvor vi rullede vores navn på, og det tog enormt langt tid at pakke 7 papkasser fyldt med bobler fra vores glaspuster. Men de skulle have en emballage, så der var ingen vej uden om. Vi deltog på diverse markeder, for hvad sagde forbrugeren egentlig til vores nye vaser? De var heldigvis vilde med det, og endnu en glaskollektion blev til – de stående bobler og flower tubes. 

    stående bobler_studioabout

    finderskeepers_studioabout


    FRA HOBBYPROJEKT TIL SERIØS VIRKSOMHED

    Butikkerne begyndte at henvende sig, og det blev svært at følge med efterspørgslen. Vi besluttede os for at sende produktionen til Asien i efteråret 2018, og et hobbyprojekt blev efterhånden mere seriøst. Det var en længere proces med en masse frustrationer. Flere leverandører var i spil, men efter en del kommunikation og prototyper frem og tilbage lykkedes det at finde en glasleverandør. 

    Kollektionerne er udvidet, flere butikker er kommet til med hjælp fra agenter i Norge, Sverige, Danmark og Holland, og pakkeriet i kolonihavehuset er skiftet ud med et rigtigt lager på Århus Havn. 

    Studio About er vokset organisk gennem årene. Med en startkapital på kun 25.000 kr. har virksomheden stille og roligt udviklet sig til det som det er i dag, en virksomhed med kapital nok til at kunne udvikle nye designs og styrke salgsleddet, og rundt regnet være i omkring 100 butikker rundt om i verden.

    Det kan lyde nemt at starte et iværksættereventyr, men det er hårdt arbejde på alle mulige måder og driften fylder enormt meget. Det hårdeste er alt den kommunikation, der tager meget af ens tid. Og noget af det som overrasker allermest er, hvor lang tid processerne tager. Fra Mikkel har sin første skitse klar, går der som regel 6-8 måneder før en færdig prototype er klar til produktion. Der er masser af tips af give, hvis man overvejer at starte sin egen virksomhed. Noget af det, vi har lagt enormt meget vægt på er testning af vores prototyper på en salgsplatform fx et designmarked inden den endelig produktion. Er det noget som forbrugeren vil have, hvad siger de til farver osv? Her får du rent besked, om du har et design, som kan sælges. Vi har også altid skåret den tight, så vi har bestilt så lidt som muligt dog inden for kravene, for der er altid et minimums bestilling, når man bestiller fra Asien.  Det kan dog være svært i skaleringsprocessen, men så må man acceptere, at det er i orden at være udsolgt af en kollektion en gang imellem. Et andet råd som helt sikkert er hørt før. Du skal bare springe ud i det, for hvad er egentlig det værste, der kan ske?

    Vi har tit en snak om, hvorfor er det, vi gør det. Hver gang kommer vi frem til, at det at skabe noget og forhåbentlig gøre andre glade, giver os lyst til at blive ved. Vi udvikler os stadig personligt og fagligt, og det er enormt givende at have noget sammen som par, så alle vores snakke over spisebordet ikke kun omhandler vores unger, og når jeg læser dette skriv igennem, kan jeg ikke andet end at blive en smule stolt. 

     

    bubble tube_studioabout_vaser